Friday, February 6, 2015

How Our Blog Exist?

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Sebelum ini saya pernah memberitahu yang saya ini suka sangat tukar template blog.

Asyik tukar je template blog, dari blog saya sendiri (beberapa blog pula tu sebab alasannya nak testing template dan letak tema yang berbeza) sehingga la blog suami saya pun menjadi salah satu "mangsa". dan akhirnya malas pula nak fikir template untuk dua blog sekali dan seterusnya menggabungkan dua blog jadi satu. haha.. bijak tak? ;P

Selama ini saya cuba mencari satu template yang cantik yet not too simple / plain, and paling penting memenuhi citarasa saya. background tak nak too feminine (lagi la kalau color pink.. uekkk) and too masculine. nak nampak "nature" tapi tak nak too crowded. demand betul kan saya ni? ish ish ish... (macam manalah suami saya boleh tahan dengan kerenah saya selama ni... opppsss...)

Lagi satu, saya mencari coding untuk membuat dropdown menu yang cantik dan sedap mata memandang. cewah... berjaya buat dropdown menu, tapi tak cantik pun. sebab itulah tak pernah rasa berpuas hati lepas tukar satu, satu template. sesiapa yang selalu mengikuti perkembangan blog ini (kalau ada la) mesti perasan, kenapalah template blog ni asyik bertukar kan (walaupun baru 3 atau 4 kali la).

Sehinggalah........................



Tadaaaa!!!! Blog template yang terkini... yang awak tengah view la ni.. comel kan. errr... i mean, ok kan.

Alhamdulillah.... syukur sangat. suami saya pun puji cantik tau... (bak selalu dengar orang kata, kembang hidung. betul ke penggunaannya?)

InsyaAllah lepas ni tak perlu tukar template lagi kut. template ni lah yang paling berpuas hati. cuma sekarang tengah pening fikir macam mana nak tulis post, banyakkan post, make-up sikit template yang sedia ada ni.

Dah la saya ni walaupun teringin untuk menulis, macam ada banyak idea je untuk menulis, tapi bila sampai nak menaip tu, tiba-tiba blank. tak tahu nak start macam mana. ayat apa yang sesuai.

Suami saya suruh tulis je point dulu kat buku dulu. lepas tu baru bina ayat. lama-lama jadi la karangan. tapi bila tulis kat buku, tak ada pula feeling tulis blog. ayat pun tergantung begitu je. mesti kena taip kat blog juga. susah betul...

Ini cerita saja-saja tentang blog template dan effort saya untuk blog ini. sorry la kalau post ini agak membosankan. terima kasih juga kalau sudi baca post ini sampai habis. hehe... :)

hui zhen is thinking and wondering
baby hui zhen is wondering...

Oh ya... kalau sesiapa yang baru mula menulis blog atau mencari coding yang sesuai dengan blog atau nak cantikkan blog ke, boleh rujuk website ini : Helplogger. saya pun sedang belajar dari situ. insyaAllah banyak yang boleh dipelajari dan juga mudah difahami. Happy exploring ya~

****
Nak berkongsi apa-apa tips atau petua yang awak jumpa atau amalkan? silalah komen di bawah ya. InsyaAllah, setiap penyebaran ilmu itu adalah ibadah. Semoga segala urusan kita dipermudahkan-Nya. Ameen... :)

0 comments: